donderdag 14 juli 2016

10 kilo afvallen.. Mijn startgewicht en doelen - Tijd voor de waarheid


Vandaag een ontzettend confronterend artikel, want ik ga iets doen wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Sterker nog, iets wat ik al moeilijk vind om met mijn vriend te delen. Laat staan het internet vol met, helaas ook, niet vriendelijke mensen. Maar ik ga het doen. Ik ga mijn gewicht delen. Want ik hoef me niet te schamen en ik hoop dat het delen van mijn 'voor eens en voor altijd klaar met die rol te veel' afvalrace mensen motiveert om met mij mee te doen :)


1. Mijn verleden met betrekking tot overgewicht


Goed, laten we bij het begin beginnen. Ik heb best wel een verleden als het op overgewicht en afvallen aankomt. Er is een duidelijke reden waarom ik zo dik ben geworden. Ik ga er liever niet op in, maar ik kan wel zeggen dat ik absoluut geen goede basis heb qua eetpatroon. Als puber ben ik enorm veel aangekomen. In mijn kinderjaren was ik niet te dik (we praten over de leeftijd tot 10 jaar) en had ik normale maten.



Vanaf het moment dat de pubertijd om de hoek kwam kijken kwam ik echt aan. Tussen mijn 10e en 12e ben ik zo'n 20 kilo aangekomen. Ik weet nog heel goed dat ik in groep 6, toen ik 11 jaar was, naar de schooldokter moest en bij een lengte van 1,57 zo'n 63 kilo woog. Anderhalf later moest ik weer naar de schooldokter en toen woog ik bij een lengte van 1.72 (13 jaar) 83 kilo. Jup, slik. Ik weet de exacte getallen nog uit mijn hoofd.  Even over de foto hierboven. Op de linkerfoto was ik 11 jaar, op de middelste foto zat ik in de eerste klas en was ik 14. En op de laatste foto was ik 15 jaar en hoeveel kilo ik toen woog? Schrikbarend veel. Laten we het erop houden dat deze gewichtstoename zich door heeft gezet tot aan mijn 15e.. Reken maar uit.


Ik deel dit met jullie, omdat ik vind dat het belangrijke achtergrond informatie is om te weten. Ik kom van ver. Op mijn 16e ben ik zo'n 35 kilo afgevallen en woog ik uiteindelijk nog zo'n 74 kilo. Ik was zo trots op mezelf en mijn zelfvertrouwen kreeg ik enorme boost. In die jaren daarvoor heb ik me zo ellendig gevoelt. Het bekijken van deze foto's is altijd heel confronterend, omdat vooral de laatste foto veel verdriet uitstraalt.

2. Hoe staat het er nu voor?  

Klaar nu met het verleden! Wat geweest is, is geweest. Inmiddels ben ik 21 jaar en heb ik mijn streefgewicht nog nooit bereikt. Daar baal ik van. Ik ben op dit moment ook niet blij met mezelf. Ik ben nog altijd iets te dik en ben conditioneel echt heel slecht. Daar wil ik al tijden verandering in brengen. Mijn vriend heeft precies het tegenovergestelde probleem; hij is juist slank en kan nauwelijks aankomen. We hebben een tijd terug afgesproken dat we een abonnement op de sportschool zouden nemen vanaf het moment dat we hier in Groningen zouden wonen. En zo geschiedde! Inmiddels ben ik 3 weken lid van de sportschool en ga ik gemiddeld 5 keer in de week voor zo'n 60 a 90 minuten per keer. En ik vind het leuk!

En nu dan het moment om met de billen bloot te gaan. Op dit moment weeg ik bij een lengte van 1.75, 78.6 kilo. Ja.. Volgens het bmi standaard iets te veel al ben ik daar niet meer zo van. BMI houdt namelijk geen rekening met je lichaamsbouw, je genen en dergelijke. Maar goed, feit blijft dat ik te veel weeg en daar gaan we dus wat aan doen. Mijn streefgewicht is 68 kg. Dat betekent dus dat ik 10 kilo af moet vallen de komende tijd. En hoe ik op 68 kom? Mijn doel is niet om heel slank te worden, maar om een gezond gewicht te hebben die bij mijn lichaam en mijn lengte past! Vandaar de 68 kg. Wie weet dat we tegen die tijd nog wel doorgaan voor de 65 ;-).


3. Mijn stappenplan voor de komende tijd

Het streefgewicht heb ik, nu nog het pad die ik daarvoor moet bewandelen. Het sporten gaat ontzettend goed. Naast dat het goed voor de lijn is vind ik het echt plezierig om te doen. Ik voel me altijd beter na een goede work-out. Ik combineer cardio met kracht, dus meestal ga ik eerst 25 minuten fietsen of op de crosstrainer. Daarna ga ik verder met krachtraining, bijvoorbeeld voor de been/buik/arm spieren. En als laatste eindig ik nog met een ronde cardio, bijvoorbeeld 15 minuten op de loopband.


Natuurlijk is eten ook een belangrijk aspect van het afvallen, maar ik weet wat mijn valkuilen zijn en ik eet verder heel normaal. Een handige tip; ik maak gebruik van het eetdagboek op voedingscentrum.nl. Ideaal. In de nabije toekomst ga ik uitgebreider op dit onderwerp in. Misschien wel in videovorm!

Ik wil mijn doel absoluut halen en daarvoor is het heel belangrijk dat het wel realistisch is. Daarom is mijn streven om iedere week 0.5 tot 1 kilo af te vallen. Op deze manier is het namelijk vol te houden. Een snelle rekensom laat zien dat we het nu dus hebben over een periode van 10 tot 20 weken, oftewel 2,5/5 maanden. Dat zou betekenen dat ik ergens tussen 20 september en 20 november mijn doel behaald zou moeten hebben. Ik heb mezelf al een MAC lipstick beloofd wanneer ik onder de 70 zit!

4. Alles nog even kort op een rijtje:

- Ik sport/beweeg minstens 5 dagen in de week intensief minimaal 60 minuten
- Ik blijf gewoon normaal eten, al zal ik de suikerzoete tussendoortjes wel meer vermijden
- Binnen een periode van 2,5 a 5 maanden wil ik 10 kilo zijn afgevallen, elke week 0.5/1 kg.

Dat was 'm voor vandaag. Ik ga jullie eens in de twee weken updaten met hoe de zaak ervoor staat. Ik ga er voor de volle 100% voor. Hopelijk werpt het zijn vruchten af. Lees jij dit en wil je eigenlijk ook wel een aantal kilo's kwijt.. Waar wacht je nog op? :) Het lijkt me fijn om door middel van deze updates verhalen en ervaringen uit te wisselen. Tot de volgende update!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen